SONIA PRINA
contralto







Biography

She studied music at "Conservatorio Giuseppe Verdi' in Milan and took certificates in trumpet and singing. In 1994 she won admission to the Accademy for young singers at "Teatro alla Scala' in Milan. In 1997 she began to sing operas and owning a rare voice of alto she immediately begin to work to the lower rossinian roles and to the the great baroque opera. She was title role in Handel's Orlandoand Il Giulio Sabinoat Teatro Alighieri in Ravenna (M° Dantone) and Penelope in Ritorno d'Ulisse in Patria in Cremona; Rosina in Barbiere di Siviglia at Teatro alla Scala of Milan (M° Chailly); Isabella in Italiana in Algeri at Teatro Regio in Torino (M° De Marchi); Smeton in Anna Bolena at Teatro Donizetti of Bergamo (M° Severini); Ottone in L'Incoronazione di Poppea at Teatro Comunale of Bologna (M° Alessandrini);title role in Handel's Lucio Silla at the Santa Cecilia Auditorium in Rome (M° Biondi); Amadigi in Handel's Amadigi at Teatro San Carlo of Napoli (M° Alessandrini); Partenope in Vinci's Partenope (M° Florio) in Beaune; Pompeo in Vivaldi's Farnace at Teatro La Zarzuela in Madrid and at Opera National de Bordeaux (M° Savall); Cunegonda in Scarlatti's La Principessa Fedele at Teatro Massimo of Palermo (M° Biondi); Speranza and Messaggera in Monteverdi's Orfeo at The Barbican in London (M° Haim) and at Mondeverdi Festival in Cremona (M° Dantone); title role in Scarlatti's La Vergine dei Dolori at Teatro San Carlo of Napoli and at Teatro Liceo in Salamanca (M° Alessandrini); Galatea in Handel's Aci, Galatea e Polifemo at Salzburg Festival with Il Giardino Armonico (M° Antonini).
She also sang symphonic and operas with conductors such as: Andretta, Bertini, Khun, Muti, Panni, Rizzi, Spivakov, Carella, Karabatcevsky, Bertini, Chung.
She gave concerts in baroque music with conductors like Biondi; Dantone; Antonini; Haim; Alessandrini; Koopman; Goodwin, Curtisin Italy (Teatro di Cagliari; Teatro La Fenice of Venezia ; Santa Cecilia of Roma; Orchestra Regionale Toscana; Arena di Verona, Auditorium Verdi in Milan) and abroad (Wien, Paris, Madrid, Luzern, Beaune, Graz, Bruxelles, Ambronay, San Petersburg, New York), singing works like Pergolesi's Stabat Mater; Conti's Il Martirio di San Lorenzo and David; Vivaldi's Nisi Dominus, Stabat Mater, La Senna Festeggiante, Gloria; Handel's Il trionfo del Tempo and Resurrezione; Scarlatti's I Dolori della Vergine,Oratorio di Santa Cecilia and La Santissima Trinità;Bach's Missa Brevis, Christmas Oratorio and Cantatas; Fux's Te Deum, I Pellegrini al Santo Sepolcro and Il Fonte della Salute.
She made recitals with Accademia Bizantina, South America; Japan; Portugal and with Il Giardino Armonico in Paris in Ljubljana and Moscow. She made important recordings such as: "Giulio Sabino" in Giulio Sabino (live) with M° Dantone; "Smeton" in Anna Bolena (live) with M°Severini; "Pompeo"in Farnace di Vivaldi (live) with M° Savall; La Senna festeggiante and L'Olimpiade by Vivaldi(Naive) with M° Alessandrini; l'Orlando finto pazzo di Vivaldi (Naive) con A. De Marchi; Orfeo di Monteverdi (Emi/Virgin) con E. Haim.
Future projects March 2005: Handel, Trionfo del Tempo -EMI/Virgin recording european tournèe -dir E. Haim; April 2005: Handel, Rinaldo title role - Teatro alla Scala, Milano - dir O. Dantone; May 2005: Vivaldi,Recital arie d'opera - Lufthansa Festival, Londra - Concerto Koln; June 2005: Handel, Partenope - Festival Halle - dir A. Florio; Vivaldi,Senna Festeggiante- Grande Theatre Bordeaux - dir. J.Savall; July 2005: Handel, Alcina - Bayerische Staatsoper, Munich- dirIvor Bolton; August 2005: Vivaldi, Recital- Festival Menton - dir J.C. Spinosi; September 2005: Vivaldi, Griselda title role- Naive recording tournèe europea dir J.C. Spinosi; October 2005: Monteverdi, Poppea, Ottone - Cremona et al.- dir O. Dantone; Novemer 2005: Rossigni, Italiana in Algeri, Isabella - Teatro Comunale di treviso Dec 2005: Handel, Giulio Cesare, Cornelia - Bayerische Staatsoper, Munich-dirIvor Bolton.
Source: Allegorica









Discography

Handel: Rodelinda (2005)
Sammartini: Sacred Cantatas (2005)
Vivaldi: Orlando finto pazzo (2004)
Monteverdi: L'Orfeo (2003)
Vivaldi : L'Olimpiade (2003)
Vivaldi: La Senna festeggiante (2001)
Galuppi: Il Filosofo di Campagna (2001)
Donizetti: Anna Bolena (2000)












Listen to Sonia Prina


Vivaldi - Orlando finto pazzo - Origille Recitativo - Sentire che nel sen
Vivaldi - Orlando finto pazzo -Origille Per lo stral che vien da' rai
Vivaldi - Orlando finto pazzo -Origille Se sempre a mio piacer
Vivaldi - Orlando finto pazzo - Origille Vedi spietato nelle mie pupille
Vivaldi - Orlando finto pazzo - Origille Andero, volero, gridero
Vivaldi - L'olimpiade - Aristea Recitativo -
Vivaldi - L'olimpiade - Aristea È troppo spietato il barbaro Fato
Vivaldi - L'olimpiade - Aristea Tu da me dividi
Vivaldi - L'olimpiade - Aristea - Caro, son tua così












Photos










Press about Sonia Prina

Handel "Aci Galatea e Polifemo" ‚ Salisburgo, dir. G. Antonini
-‚ ...Sonia Prina ha dato del suo meglio nel ruolo di Galatea essendo in possesso di ottimo fraseggio, perfette colorature e pianissimi mozzafiato, sfoggiando la sua voce di contralto passionale, calda dal timbro scuro. Tutte le difficolta' tecniche del ruolo molto impervie sono state dominate con grande maestria .
H.C.M-L'Opera, luglio/agosto 2003


A.Scarlatti, " La Principessa Fedele" ‚ Palermo, dir. F Biondi
-‚ ...Attraente morbidezza vocale e consapevolezza stilistica delineavano la Cunegonda di Sonia Prina, di credibilissimo aplomb scenico come Ersindo.
Sara Patera-Giornale di Sicilia, novembre 2002


.F.Handel "Il Trionfo del Tempo e del Disinganno" Paris, dir. G. Antonini
-‚...un grande elogio a Sonia Prina...la Prina e' stata una meraviglia: bella voce, piena di carattere, grande espressivita', e' il piu' bello, una meraviglia di naturalezza nella dizione, Ah che piacere ritrovare il flusso naturale dell'italiano canto, con le consonanti pronunciate senza vergogna ma col gusto di farle risuonare, e con l'enfasi sulle sillabe accentate, e non le sillabe cantate tutte uguali.‚
Amoneti ,marzo 2001


G.Rossini: 'Italiana in Algeri '- Lima
-‚ ...La mezzo soprano italiana Sonia Prina, como protagonista de Italiana in Algeri , lucia una voz amplia, rica en matices y coronada por brillantes notas altas, domina las agilidades del estilo de Rossini, vivia su personaje y conquista el publico. Recrea a plenitud la gran aria de "Isabella" en el acto II, que combina una delicada comicitad con matices romanticos y patrioticas... .
H. Ponce Alberti-Expreso,novembre 1999










More info, contacts

Allegorica Opera Management
Dott. Paolo Monacchi
via Bonconte da Montefeltro 74 , 61029 Urbino - Italy

28, Rue Godefroy Cavaignac - 75011 Paris - France
Tel: 0033 1 43 73 09 32 , Mob: Monacchi +33 675777205 , Fax. 0033 1 43 73 09 61

Roberto Balconi




CLASSIC